Wednesday 7 May 2014

Hari Cuti Sakit, demam & batuk mungkin disebabkan cuaca terlalu panas atau stroke haba.

Asalamualaikum WBT. Abg Lori harap anda semua sihat walafiat. Owh ye. Sekarang ni Abg Lori baru sahaja makan ubat batuk cap Ibu dan Anak dan ginseng cina untuk mengurangkan rasa tekak yang perit dan panas di bahagian tengkuk dan perut. Ginseng cina nie juga dikatakan boleh mengawal peredaran darah. Wife yang belikan di CH (kedai sensei/ubat cina) Bandar Sunway. Pati daun bunga raya menghiasi dahi dan badan. (dah macam orang asli Afrika).

Semalam Abg Lori mengalami pitam beberapa saat atau minit. Masa sebenar tak dapat dipastikan. Sedar-sedar aja dah terduduk di sebelah lori. Mungkin kerana terlalu lama terdedah kepada panas, setibanya di 'loading bay' Hotel Concorde KL Abg Lori terus masuk ke dalam box lori yang sememangnya suhu box lori adalah di bawah paras 0 darjah Celcius. Semalam Kuala Lumpur mencatatkan bacaan suhu 40 darjah Celcius (betul ke tidak tak tau la ye, Abg Lori selalu tengok kat persimpangan Tabung Haji nu hah.

Doktor yang merawat Abg Lori bagitahu kemungkinan Abg Lori terkena simptom-simtom stroke haba. Meh kita kenal pasti tanda-tanda stroke haba dan cara untuk mengelakkannya.

Definisi strok haba atau heat stroke adalah suhu badan meningkat melebihi 40.5 darjah Celcius. Suhu normal badan manusia kira-kira 37 darjah Celsius.- See more at: http://umikasum.blogspot.com/2014/03/strok-haba-heat-stroke-berwaspadalah.html#sthash.A81c71Sk.dpuf

Tanda-tanda awal strok haba ialah:
- sakit kepala/terasa berdenyut.
- kurang berpeluh walaupun ketika itu suhu panas.
- terasa lemah pada otot atau sendi.
- kulit dan bibir kering.
- sawan atau pitam.

Saranan buat semua di musim cuaca yang kering dan panas:

Elakkan aktiviti riadah yang terdedah kepada cuaca panas serta minum air dalam kuantiti banyak atau sekurang-kurangnya 2.5 liter sehari.     ~ Sumber: Berita Harian






.

No comments:

Post a Comment